infographic maken

Een infographic wordt steeds frequenter gebruikt in de communicatie van bedrijven, stichtingen en overheden. Door middel van een infographic wordt informatie op een efficiënte wijze overgedragen op het publiek. Er zitten nog meer pluspunten aan een infographic.

De pluspunten van een infographic

Begrijpelijk

De infographic blijft niet alleen gepast in ons geheugen hangen, de illustratie wordt ook zeer snel begrepen. Een infographic wordt door het visuele aspect veel sneller begrepen dan een alinea aan tekst. Ook wordt de info door diverse niveaus en leeftijden in één keer begrepen, vanwege de duidelijkheid, het overzichtelijke karakter en de herkenbare beelden.

Creativiteit

Een infographic kun je vormen naar de huisstijl van je bedrijf. Zo is het wellicht om je bedrijfskleuren door te voeren in de infographic en om eventueel het logo toe te voegen. Wanneer de infographic op Social Media veel gedeeld wordt, ziet men direct bij welk onderneming de infographic vandaag komt. En dat zorgt weer voor extra naamsbekendheid.

Ook kun je veel creativiteit kwijt in een infographic. Geen langgerekte, saaie teksten maar een kleurrijk, visueel geheel. Flitsende beeldende kenmerken die direct opvallen en duidelijk zijn.

Compact en volledig

 

Een infographic is zeer compact maar er kan wel veel informatie toegevoegd worden. De zender wordt in principe gedwongen om de info helder en kort te verwoorden. Vandaar is het wellicht om veel tekst en cijfers te verwerken in een infographic. Door bv. grafieken te gebruiken wordt info op een heldere en compacte wijze weergegeven.

Attentiewaarde

(Bron: “Eyetracking the News” (2007)

De spanningsboog van je publiek is vandaag de dag vastgesteld op 8 seconden. dat is een vrij korte spanningsboog, vooral wanneer je wat informatie wilt vertellen. Het publiek voelt zich  sneller aangetrokken tot de infographic dan tot normale tekst. De attentiewaarde van een infographic is vele malen hoger dan van een gangbare tekst. Het publiek is veel sneller geneigd de tekst te lezen in de infographic, zeker 87% van de mensen doet dit. Terwijl men bij een gangbare tekst in 41% maar de complete tekst leest.

En nu de vraag: Waarom zou ik een dure infographic laten maken? Ten eerste, infographics kunnen al tegen een zeer scherp tarief opgemaakt worden. Daarnaast zitten er vele voordelen aan het opmaken van een infographic.

Informatie blijft hangen

Een van de grootste voordelen is dat een infographic duidelijker overkomt op het publiek en beter blijft hangen. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat we voor 80% onthouden wat we gezien hebben. Daar tegenover staat dat we maar 20% onthouden van de dingen die we gelezen hebben.

Wat is een infographic maken?

Een infographic is een zeer geschikt en handig marketingmiddel. Met één illustratie kun je veel uiteenzetten en ook veel informatie beeldend maken. Daarnaast heeft het lezende publiek de kans om de infographic te delen op Social Media. Hierdoor wordt het publiek nog groter. Kijk maar eens op Pinterest of Instagram, op deze kanalen zie je zeer veel infographics voorbij komen.

Een infographic is een informatieve afbeelding waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Informatie wordt hierdoor op een visuele manier weergegeven. Een infographic wordt meestal opgesteld door een grafisch vormgever. Er zijn ook verschillende kosteloze programma’s om een beperkte infographic zelf te maken.