Concureer tegen internet

De term internet is een afkorting van het woord internetworking. Dat wil zeggen onderling verbonden netwerken. De basis voor internet werd in 1969 gelegd met het ARPANET. Dit was onderdeel van het Amerikaanse defensie ministerie. Het netwerk was bedoeld voor pakket uitwisseling. De term internet zelf dook pas in 1974 op. In 1983 werd van NPC naar TCP/IP overgestapt, dit is internet in de vorm die we op dit moment kennen. Inmiddels maakte niet alleen defensie gebruik van internet, ook universiteiten en andere aan de overheid gelieerde instellingen begonnen het netwerk te gebruiken. Het werd vooral gebruikt voor mail, bestandsoverdacht en chatsessies. Ondertussen groeide het vermogen van computers steeds sneller en werden de mogelijkheden van internet steeds groter. In 1993 werd het world wide web opengesteld voor particulieren en bedrijven waardoor gebruik explosief toenam.

De restaurant keten Pizza Hut was het eerste bedrijf wat internet commercieel als verkoopkanaal inzette. Zij boden de mogelijkheid om online bestellingen te plaatsen. Online winkels werden sinds dien alleen maar groter en populairder. In 1999 startte bol.com de grootste webwinkel van Nederland. In 2005 bracht google zijn analytics programma gratis uit. Dit gaf een enorme boost aan online winkels. Het grote voordeel wat zij hebben tegenover fysieke winkels is toch wel de meetbaarheid. Alles kan goedkoop, gemakkelijk en snel inzichtelijk worden gemaakt. Van de winkelroute tot het aantal bezoekers is makkelijk terug te lezen. Door deze statistieken kunnen websites snel zien waar het goed gaat of juist minder goed en er dus ook gemakkelijk op inspelen.

Fysieke winkels hebben moeite om te concurreren tegen de kracht van online, logisch want shoppen is nog nooit zo makkelijk geweest, men kan vanuit de luie stoel een product bestellen en thuis latne bezorgen. Toch zullen fysieke winkels niet verdwijnen, want online mis je de tastbaarheid. Daarom is het als winkel aan te raden om gebruik te maken van extra veel beleving. Tegenwoordig is het ook mogelijk om retail statistieken gemakkelijk te verkrijgen. Door gebruik te maken van WiFi en smartphones kunnen veel gegevens inzichtelijk worden gemaakt.

http://www.crumbbase.nl/