Google

Google is een Amerikaans internetbedrijf wat opgericht is in 1996 door Larry Page en Sergey Brin. Toen studeerde het duo nog aan de universiteit van Stanford. Het begon allemaal met het systeem PageRank wat via servers het internet afzocht aan de hand van een zoekopdracht. Eerst gebeurde dit via de site van Stanford. Pas in 1997 werd de domeinnaam Google.com gekocht. De naam is afgeleid van het haast oneindig grote getal googol, door een spelfout is dit veranderd in Google. Tot 1999 werd er gewerkt vanuit een garage van een vriend van de oprichters. Eind 1999 wed het huidige hoofdkantoor in gebruik genomen. Naast de zoekmachine heeft Google nog een hoop andere websites en diensten zoals Android en Youtube. De grootste bron van inkomsten is de verkoop van advertenties.

De zoekmachine is verantwoordelijk voor een groot deel van het veerkeer van websites. Een toppositie Google staat bij relevante en veelgezochte zoekwoorden dan ook gelijk aan veel verkeer. Er zijn twee type resultaten organisch (SEO) en betaald (SEA). Om organisch hoog te scoren in Google moet men ten eerste een sterke website hebben, daarnaast telt ook het aantal bezoekers voor een deel mee. Verder wegen het aantal backlinks en de bouncerate mee. Ook de kwaliteit van de website kan de zoekresultaten verbeteren. Het is een intressant vakgebied wat constant veranderd. Doordat er nog weinig kennis beschikbaar over is besluiten bedrijv vaan SEO uitbesteden. De betaalde resultaten worden verkocht via adwords. Dit werkt via een veiling systeem waar partijen kunnen bieden op zoekwoorden. Hoe populairder het zoekwoord hoe hoger de prijs. Zo betaal je voor het woord autoverzekering een schamele 20 euro per klik. Een adwords capagne beheren is een flinke klus, je moet het zien als een appart medium waarbij net als bij TV een marketing bureau voor ingeschakeld dient te worden die de benodigde kennis in huis heeft.

http://www.economy.nl/