Tips voor docenten: 12 leerstrategieën voor effectieve bijles

In bijles, wat werkt is de één-op-één relatie tussen de student en de docent. Met slechts één persoon om op te focussen, kunnen docenten verschillende onderwijstechnieken uitproberen om de meest effectieve manier uit te vinden om de student een onderwerp te helpen begrijpen.

Het doel van deze blogpost is om docenten enige inspiratie te bieden, door hen te wijzen op alternatieve en soms aanvullende manieren van bijles en studiebegeleiding.

Wat volgt zijn twaalf leerstrategieën die volgens ons goed zouden kunnen werken voor docenten.

    

  • Om het echt te houden: voor veel studenten hebben onderwerpen als calculus, natuurkunde of zelfs literatuur weinig verband met hun leven. Toch zijn dezelfde onderwerpen die ze zo saai vinden een bron van grote passie voor veel denkers over de hele wereld. Een van de meest waardevolle lessen die docenten met hun studenten kunnen delen, is een passie voor leren.

  • Onafhankelijkheid bevorderen: zo nuttig als u voor uw studenten bent, zou uw uiteindelijke doel moeten zijn om hen te leren om onafhankelijke leerlingen te worden. Het modewoord in zowel middelbare scholen als universiteiten is tegenwoordig kritisch denken: studenten aanmoedigen om onderwerpen op een diepere, meer analytische manier te analyseren. U kunt dit doen door vragen te stellen die niet alleen een ‘ja of nee’ antwoord hebben of door de Socratische methode toe te passen om onlogische conclusies te trekken die uw student heeft gemaakt. Stel ze opdrachten in die verder gaan dan het testen van hun kennis / begrip van een zaak; moedig hen aan om hun mening te geven over de intelligentie van historische figuren of over het talent van een beroemde schrijver.

  • Beoordeling door middel van games: test na het lesgeven van een bepaald onderwerp het inzicht van uw student door extra problemen en games. Gelukkig zijn er een schat aan online games voor alles van kinderwiskunde tot wetenschap voor volwassenen.

  • Gebruik van de pauzeprocedure: Goede docenten worden gekenmerkt door de stem van hun student meer dan zijn stem te laten horen. Om ervoor te zorgen dat uw studenten niet afhaken en hun interesse verliezen voor wat u onderwijst, gebruikt u regelmatig pauzes om ervoor te zorgen dat de student heeft begrepen wat u zojuist hebt uitgelegd.

  • Gebruik van de Think-Pair-Share-techniek: als je een kleine groep bijles hebt, kan deze techniek heel goed werken. Het begint met het verstrekken van informatie aan uw studenten door hen te vragen een korte tekst te lezen, naar een korte lezing of video te luisteren. De leraar moet dan een vraag stellen, de leerlingen instrueren erover na te denken, een antwoord opschrijven en hun reactie delen met een andere student.

  • Gebruik van snelwerkende oefeningen: als je je student bijbrengt in een onderwerp dat veel geheugenwerk vereist (zoals biologie), boor je studenten dan regelmatig op bepaalde punten om ervoor te zorgen dat ze belangrijke feiten en informatie bewaren.

  • Gebruik van multimediatools: vul uw klas met interessante videopresentaties, liedjes of literatuur die het thema behandelen dat u geeft. Als je wiskunde onderwijst, laat je je student interessante video’s zien over bijvoorbeeld de Maya-wiskunde of de Montessori-methode, die laat zien hoe gemakkelijk het kan zijn om een ​​basiskennis van de wiskunde te bevatten wanneer een praktische benadering tot leren wordt gevolgd.

  • Het introduceren van humor in de bijles sessie: Studies hebben aangetoond dat het gebruik van humor zeer positieve effecten kan hebben op studenten, waardoor hun niveau van betrokkenheid en interesse sterk toeneemt. Moedig de cursist aan om strips, grappige citaten of moppen naar de klas te brengen en een paar minuten te wijden aan een goede lach.

  • Analyse van informatiebronnen: een onderdeel van kritisch denken is het analyseren van de bronnen van informatie die u raadpleegt om tot een of andere conclusie te komen. Docenten moeten worden aangemoedigd om onderzoek te doen naar de achtergronden van mensen die op een significante manier hebben bijgedragen aan het onderwerp dat wordt bestudeerd om de kansen van de student te vergroten om een ​​emotionele of intellectuele band met deze mensen te krijgen.

  • Studenten aanmoedigen om te creëren: een van de gemakkelijkste manieren om studenten bij een onderwerp te betrekken, is hen aan te moedigen een website of blog te maken met de thema’s die in de tutorials worden behandeld. Verantwoordelijk zijn voor een blog houdt in dat je je kennis continu bijwerkt en nieuwe bevindingen publiceert en zelfs bereid bent reacties van lezers te ontvangen. Het is ook een geweldige manier om contact te maken met andere studenten of intellectuelen op het door u gekozen vakgebied.

  • Veranderen van klasinstellingen: een primaire overweging voor langlopende docenten is om verveling op een afstand te houden. Probeer eens per maand uw bijlesessie op een andere plaats te houden: in een museum, een park of een historische site. Gewoon in de buitenlucht zijn kan stress aanzienlijk verminderen en zo een ontspannen, vruchtbare leeromgeving bevorderen.

  • Feedback vragen: de consequenties van de door jou gekozen bijles srategieën zijn waarschijnlijk verreikend, dus zorg ervoor dat je regelmatig feedback van je student vraagt.
https://edu-oost.nl/diensten/bijles/