Uw bedrijvengids
Image default
Zakelijk

Tips ter voorbereiding van een effectieve beursdeelname

De knoop is doorgehakt. Je gaat met jouw bedrijf of organisatie deelnemen aan een beurs. Dit vergt veel van je tijd en inspanning. Dan wil je uiteraard ook resultaat zien van je werk. Over het algemeen kan een beursdeelname heel rendementvol zijn. Mits je het op de juiste manier aanpakt. Een goede voorbereiding is dan ook van essentieel belang. Maar waar moet je dan aan denken? In dit artikel vind je de nodige tips ter voorbereiding van een effectieve beursdeelname.

Schakel de juiste mensen in 

 

Het is op de eerste plaats belangrijk om de juiste mensen in te schakelen. Wist je dat er bedrijven zijn die zich specifiek bezighouden met het bedenken van unieke concepten en standbouw? Goed voorbeeld is cialano.nl. Zij weten precies waar je aan moet werken om jouw stand zo aantrekkelijk mogelijk te maken en bezoekers aan te trekken. 

 

Bedenk ook goed wie je inschakelt om jouw bedrijf of organisatie te vertegenwoordigen. Waarschijnlijk ben je zelf ook aanwezig, maar wie schakel je nog meer in? De houding van deze medewerkers is van essentieel belang om mensen aan te trekken. Als je mensen neerzet die een beetje achter een laptop hangen en geen open uitstraling of vlotte babbel hebben, dan is de kans groot dat bezoekers doorlopen. De eerste indruk is goud waard. Daar heb je de juiste mensen voor nodig. 

De juiste beurs 

Om alles uit je beursdeelname te behalen, is het uiteraard ook belangrijk om de juiste beurs te kiezen. Niet elke beurs levert evenveel op. Dit heeft vooral te maken met de doelgroep van de beurs. Stel, jij verkoopt babykleding. Dan zal je waarschijnlijk heel veel resultaat boeken als je bijvoorbeeld op de 9-maandenbeurs gaat staan. Ga je echter op een beurs specifiek voor mannen staan? Dan is de kans groot dat dit minder oplevert. Let daarom goed op de menigte die de beurs aantrekt en of dit ook past bij jouw grootste doelgroep. 

Budget 

Een beursdeelname is niet gratis. Je betaalt uiteraard al een bedrag om hier überhaupt te mogen staan, maar ook voor de grootte van je plekje, de kosten voor het inzetten van personeel en eventueel het inschakelen van professionals om de standbouw Utrecht te organiseren. Daarom is het belangrijk om van tevoren een budget op te stellen. Dit budget moet wel in verhouding staan met de hoeveelheid leads die je hoopt binnen te slepen. Over het algemeen geldt: hoe meer je investeert, hoe meer je ook daadwerkelijk terug zult zien. 

Hoe volg je de leads op? 

Het is ook verstandig om alvast over de nasleep van de beursdeelname na te denken. Stel, de beurs is heel goed gegaan. Je hebt ongelooflijk veel mensen gesproken en zelfs mensen waarvan je bijna zeker weet dat zij ook echt iets met de gegeven informatie gaan doen. Goed nieuws dus. Maar hoe volg je deze leads vervolgens op? Dit kan op heel veel verschillende manieren. Probeer in elk geval te realiseren dat geïnteresseerden hun contactgegevens kunnen achterlaten. Dit biedt jou de gelegenheid om na de beursdeelname contact op te nemen. Dat kan per mail, telefonisch of per post.