Welke vorm moet een logo hebben?

Ben jij bezig met het ontwerp van een nieuw bedrijfslogo? Dan wil je natuurlijk graag weten hoe je deze het best kunt vormgeven. Een hele basale vraag is de vorm van het logo. De locaties waarop een logo vertoont zijn tegenwoordig anders dan 20 jaar geleden. Bovendien kan het zijn dat jouw logo gebruikt gaat worden op hele specifieke plekken.

Voorbeeld:

Ga je een logo plaatsen op een fietsenframe? Dan is een heel breed logo niet zo handig. Door de ronding van het frame zal het gaan overlappen of slechts heel klein kunnen worden weergegeven.

Websites

Een belangrijke wijziging die heeft plaatsgevonden zijn websites. Meer recent ook de websites die worden weergegeven op smartphones en tablets. Bij veel websites wordt tegenwoordig al meer dan de helft van de paginabezoeken toegeschreven aan mobiele devices. Een logo en huisstijl moet dus worden ontworpen zodat het op al deze schermen goed wordt weergegeven.

De beperking van de vorm van een logo ontwerp ligt hem, verassend genoeg, niet in de mobiele devices maar eerder bij weergave op het traditionele scherm. Bij een breed scherm is er veel ruimte, links en rechts van een logo. De ruimte naast een logo wordt bij veel website ontwerpen vrijwel niet benut. Hooguit met een menu. Bij een logo dat hoger is dan het breed is kan dit problemen opleveren. De ruimte naast het logo wordt leeg. Een langer en smaller logo zou dan beter zijn voor de vormgeving.

Rond of vierkant?

De business die je runt kan ook worden weerspiegeld in de vorm van je logo. Zo zijn de meer recreatieve zaken eerder geneigd om een logo te hanteren dat wat vrijer van vorm is. Het kan een rond logo zijn, of een logo dat bestaat uit een illustratie. Bij bedrijven met een meer zakelijkere achtergrond zal je eerder een rechthoekig logo tegenkomen.

Ga voor advies en een professioneel logo naar Linkenlogo en zorg dat uw bedrijf goed voor de dag komt. 

https://linkenlogo.nl/blog/