Culturele activiteiten op school zijn niet alleen leuk, maar ook nog eens ontzettend leerzaam. En hoewel de leerpunten van verschillende kunstvormen natuurlijk zo verschillend zijn als de kunstvormen zelf, is er absoluut overlap in wat leerlingen leren bij alle verschillende vormen van cultuureducatie. We geven je een overzicht. Van idee tot uitvoeringHoe kom je van een waanzinnig idee dat ineens in je hoofd zit tot een tastbaar resultaat in de echte wereld? Weten hoe je dit doet, is een voorwaarde voor een leven vol voldoening en succes in de breedste zin van het woord. Jammer genoeg krijgen kinderen maar zelden de kans om te leren hoe ze dit doen. Veel onderwijs is gericht op het verwerven van kennis, het reproduceren van feiten of het hanteren van de methodiek van anderen. In het cultuuronderwijs daarentegen, mogen kinderen los: zíj hebben het idee, zíj gaan het maken. Op jonge leeftijd al ervaren dat dat mogelijk is, is van onschatbare waarde. Samen werken aan iets mooisHoewel leerlingen natuurlijk ook samen werkstukken moeten maken of een presentatie moeten geven, zijn er weinig processen waar het element ‘samenwerken’ zo ingebakken zit als in het samen tot stand brengen van een kunstwerk. Om dit met plezier én met een mooi eindresultaat te doen, moeten de leerlingen gebruikmaken van de individuele talenten van al hun klasgenoten. Hoe mooi is dat? Een gezonde manier van expressieEr gaat meer om in de hoofden van kinderen dan we vaak doorhebben. Het is belangrijk dat kinderen al vroeg leren hoe ze daar op een constructieve manier uiting aan kunnen geven. Want ook hier geldt: jong geleerd, is oud gedaan. In het voortgezet onderwijs geeft het maken van het cultureel zelfportret hier extra diepgang aan. Leerlingen reflecteren op hun eigen relatie tot kunst en cultuur en komen daardoor ontzettend veel te weten over hoe zij in elkaar steken. Én over hoe zij zich verhouden tot de rest van de samenleving. |
https://www.grotebroer.nl |